Twitter

Kesan pemanasan Global dunia.

Posted by globalwarning - -


kesan pemanasan global, kebaikan dan keburukan pemanasan global, global warning, petanda bumi sudah kiamat
Pemanasan global yang berlaku hari ini, sukar dibendung. Kita akui, panas terik dah tak sama macam dulu lagi. Kadang-kadang waktu tengah hari tuh, rasa tekak cepat betul keringnya. Minum air kosong 2,3 kali kena tambah, baru lega tekak nih.
Sejak abad 19 yang lalu sampai dengan abad 20, F. Dan °temperature permukaan bumi telah mengalami peningkatan 0.5 – 1.0  perkiraan peningkatan suhu permukaan bumi rata-rata menurut para ahli saintis dalam 50 tahun mendatang°F atau 0.6-2.5 °akan mencapai 1-4.5  bergantung pada wilayah di bumi. Buktinya kita boleh tengok  menurunnya ais apung pada Samudra Arktik.
Kondisi yang menyerupai akibat yang ditimbulkan dalam rumah kaca terjadi pula dalam bumi ini, iaitu terperangkapnya tenaga dalam permukaan bumi oleh kepekatan gas-gas dalam lapisan atmosfera. Pada dasarnya, pemanasan Global merupakan peningkatan suhu bumi secara bertahap sebagai akibat dari peningkatan konsentrasi gas efek rumah kaca dalam lapisan luar atmosfera.
Secara Global, permukaan laut telah mengalami kenaikan lebih dari 4-8 inchi pada abad lalu. Penguapan yang terjadi pada dunia telah meningkat sekitar 1% dan frekuensi terjadinya hujan pun telah meningkat.Ini mnyebabkan kejadian banjir-banjir ditempat pada asalnya memang tak, boleh juga berlaku. Ia menyebabkan ketidakseimbangan ekosistem.
Gas-gas ditimbulkan dari berbagai macam kegiatan manusia, seperti kegiatan dalam perindustrian, perkilangan, dan pembakaran, akan teperangkap dalam atmosfera dan akan menyebabkan terperangkapnya tenaga matahari yang masuk ke dalam bumi.
Pemanasan Global ini memberi petanda baik dan juga tidak baik. Tanpa adanya pemanasan Global, tidak akan ada kehidupan di dunia, kerana suhu di bumi yang rendah dan manusia tidak akan hidup dalam kondisi suhu yang rendah. Pemanasan Global telah meningkatkan suhu bumi sampai suhu rata-ratanya mencapai 60 Fahrenheit. Namun, pemanasan Global menjadi permasalahan dan yang masih menjadi perdebatan ketika terperangkap gas efek rumah kaca dalam atmosfera akan mengalami peningkatan.
Dibawah ini ada serba sedikit mengenai kupasan berbentuk presentation, diantara pemanasan global dunia pada hari ini, telah menyebabkan banyak kesan-kesan negatif yang tidak elok buat bumi kita.

Leave a Reply